بی‌تعارف

به نام خدا
بعضی از دغدغه‌ها را می‌توان نوشت. طنز یا جدی، نقد یا معرفی! فعلا فرقی نمی‌کند.
::
صفا و مروه دیده‌ام، گرد حرم دویده‌ام/
هیچ کجا برای من کرب‌و‌بلا نمی‌شود...

پیوندها

قبول دارم که غیرت بی‌جا و تعصب الکی یکی از آسیب‌های موجود در جامعه ماست که شاید از هزاران نفر، یک نفر دچارش باشد یا اگر بدبینانه نگاه کنیم از صدها نفر، یک نفر. اصلا من چه‌کاره‌ام که قبول داشته باشم یا نه! اسلام غیرت بی‌جا را مذمّت می‌کند.*

شخصیت امین حیایی در سریال «خوب، بد و زشت» که در ایام نوروز پخش شد، بیان‌گر همین آسیب بود البته با چاشنی نقاط ضعف و قوت دیگر و همین‌طور شخصیت رضا عطاران در فیلم «طبقه حساس» که بیشتر همراه بود با تظاهر و ریا برای حفظ آبرو و اعتباری که در بین مردم داشت. دست فیلم‌سازان عزیز درد نکند که به فکر این آسیب‌ها هستند اما خب! جامعه امروز ما بیشتر از چه چیزی رنج می‌برد؟! غیرت بی‌جا یا بی‌غیرتی (بخوانید ناآگاهی)؟! اصلا فیلم‌سازان محترم فکر اثر فرهنگی کار هنری خودشان هم هستند؟! شاید خیلی‌ها در جواب این سوال قاطعانه بگویند: نه! و ابراز تاسف کنند اما با تاسف خوردن چیزی درست نمی‌شود. خدای‌نکرده قصد توهین به مردم عزیز کشورم را ندارم اما اگر الان به یک نفر بگویید: «بی‌غیرت!»، رگ گردنش بیرون می‌زند و یقه شما را می‌گیرد و اگر بخواهی از زندگی‌اش مصداقی برایش بیاوری، اصلا قبول نمی‌کند و البته حق دارد که قبول نکند. مسیر فرهنگی جامعه و تغییر ارزش‌های اسلامی، ما را به جایی برده و می‌برد که تعریف غیرت هم آن‌جا متفاوت است. پس بهتر است بگوییم مردم ما آدم‌های غیوری هستند که آگاهی و شناخت مناسبی نسبت به بعضی از مسائل ندارند. در این وضعیت به تصویر کشیدن شخصیتی که در موضوعی افراطی عمل می‌کند برای اکثریتی که در همان موضوع تفریط می‌کنند و جهل مرکب نسبت به آن دارند، نه تنها فایده ای ندارد بلکه می‌تواند یک خیانت باشد! حالا فکر می‌کنم وظیفه فیلم‌سازان و به طور کلی هنرمندان بیشتر مشخص می‌شود.

::

غیرت بی جا

::

پ.ن:

* از غیرت ورزیدن بی‌جا (نسبت به زنان) بپرهیز که آن، زن سالم را به بیماری (و نادرستی) می‌کشاند و پاکدامن را به اندیشه گناه.  امیرالؤمنین علی علیه السّلام

+ پیوندهای روزانه به روز شد؛ جهت اطلاع!

نظرات  (۱۹)

قبول دارم
به پریشانیات ماهم سربزنین
Www.parishaniat.blog.ir
یاعلی
پاسخ:
قبول دارم که این لیست وبلاگ‌های به روز شده‎ی بلاگ هم در نوع خودش دردسرزاست! بازم خدا خیرتون بده اولش نوشتید قبول دارم و بعد تبلیغات کردید!
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۰:۰۸ محمدجواد کرامتی
چرا بخونیم نا آگاهی؟!
بی غیرتی بی غیرتیه دیگه! واللا!
آقایون اومدن ملاحضه کنن گفتن مردم یا حجاب دارن، یا بد حجابن!
بد حجاب دیگه چیه آخه!؟
یا طرف حجاب دارد یا ندارد!
حالا یا طرف با غیرته یا بی غیرت!
به نظرم حد وسط گذاشتن برای بعضی چیزا، مثل حجاب، به نوعی عقب نشینی از مواضع اسلامه!
پاسخ:
می‌تونم قبول نداشته باشم؟!
موافق بی‌خیالی و بی‌تفاوتی نسبت به اشکالات موجود نیستم اما با تندروی هم مخالفم.
گاهی اوقات ما با تندروی‌هامون آدمایی رو که هنوز روی مرز عقیده حرکت می‌کنن، هل می‌دیم به سمت بی‌اعتقادی!
من این فیلم ها رو ندیدم ولی دغدغه شما قابل قبول است.
پاسخ:
ممنون از حسن اعتماد شما :)
سلام
جالب بود
راستی پس کی خرابات به روز میشه؟
پاسخ:
سلام
ممنون
واقعا وقت نمیشه ولی إن‌شاءالله به زودی...
نههههههه من امشب می خواستم پست راجع به تلوزیون بدم دو روزه دارم روش فکر می کنم آخه چرا!!!!!
پاسخ:
:) من به شخصه عذر میخوام! شما هم حتما بنویسیدش قطعا قلمتون قوی‌تر و دیدگاه‌تون بهتره.
نه منظورم اصلا این نبود! موضوعشم با این فرق داشت ولی در مورد همین اشتباهات فیلم های تلوزیون بود! دیگه الان شور میشه دیگه بذارید انظار عموم فراموشش کنه بعد:( من همچنان خاطره می ذارم!
پاسخ:
متوجه منظورتون شدم, تلویزیون هم که اشتباه کم نداره...
ولی جدا از این حرف ها من کاملا با این پست موافقم! خیلی احساس خوبی دارم که بلاخره یک بار کاملا موافق شدم!
پاسخ:
خداروصدهزار مرتبه شکر! البته از اولش هم یکی دو درجه نگران کننده نبود... :)
سلام
غالب فیلمهایی که تو اونا شخصیت غیرتی داره (البته غیرت کاذب)افرادی هستند که تحصیل نکرده اند و غالبا توی محلات فقیر نشین هستند.البته به جز فیلم توکیوبدون 
توقف که تو اون فیلم مهران مدیری هم شخصیتی غیرتی ولی سرمایه داربود
به نظرتون این نشون دهنده چیه؟
پاسخ:
سلام
به این موضوع تا الان دقت نکردم.
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۳۶ صـدایـِ خاکیـ هـا
سلام
فایل های صوتی ولادت حضرت زهراسلام الله علیها در صدای خاکی ها بانوای: سعید اعلم الهدا موجود می باشد.
sedayekhakiha.blog.ir
پاسخ:
سلام
ممنون سیدجان
۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۰:۴۸ محمدجواد کرامتی
ینی این هدر هات داره دیوانم میکنه!!!

پاسخ:
میدونی که اینا کار بچه‌های خانه طراحان انقلابه، من فقط سایزشو دستکاری میکنم. :) البته حسن سلیقه بنده رو که کسی نمیتونه انکار کنه11 :)))
۰۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۴۱ پایان خوب انتظار
سلام..1..اینکه ببخشید دیر اومدم..
2..اون مطلبی که توی پست قبلی در جواب نظرم گذاشته بودید رو خوندم و نظر دادم..
3.. یه سوال اینکه خرابات چیه؟؟کجاس که وقت نمیکنید بروزش کنید؟؟منم میخام برم ببینم..
4..من هم این فیلم ها رو تماشا نکردم..اما قطعا دیدگاه شما درسته..اما خب..چشم بسته هم نمیشه گفت..اگه دیده بودم راحت تر میتونستم نظر بدم..اما درباره ی کلیت مطلبتون.. اینکه با تند روی های بیجامون همون یه ذره یا چند ذره اعتقادات درست و قشنگی توی طرف مقابل هست رو از بین میبریم..
موفق باشید..یا حق
پاسخ:
سلام
1. همین که میاید لطف می‌کنید.
2. بابت اون مطلب و پیشنهادتون هم ممنون.
3. قرار نبود صدای «خرابات» رو دربیارم چون وقت لازم رو واسش ندارم ولی خب دوستان لطف دارن و اینجا پیگیری میکنن.
4. بله، اگر ببینید قطعا بهتر میتونید نظر بدید...
یا علی
۰۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۴۸ پایان خوب انتظار
ببخشید یه سوال دیگه..
چجوری کلمه رو مینویسید به صورت لینک که وقتی بزنیمش وارد سایتش میشیم؟؟
اونم توی قسمت نظرات؟!
پاسخ:
این از امکانات سرویس بلاگ هستش... و انصافا خیلی امکانات دیگه‌ای که بلاگفا و سرویس‌های دیگه نداره.
سلام
هنوز هستی؟
مگه عازم نبودی؟
پس چی شد؟
پاسخ:
سلام
هنوز هستم، عازم هم بشم هستم إن‌شاءالله...
۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۵۸ صـدایـِ خاکیـ هـا
سلام
بروز شد
عنوان:
فایل های صوتی وفات حضرت ام کلثوم سلام الله علیها
بانوای کربلایی جانعلی زاده
یازینب
پاسخ:
سلام
فدایی داری سیدجان...
سلام
متن خوب وقابل استفاده ای بود
ولی بازم مطلب داره بنظرم این مطلب حقش رو بجا نمیاره…!

پاسخ:
سلام
ممنون
شما بفرمایید استفاده می‌کنیم.
نگاه ژرفی بود

کاش بعضی‎ از خواص این متن‎هارا می‎خواندند!
پاسخ:
تحسین تو واسم خیلی دل گرمیه علی جان...
إن‌شاءالله یا همین مطلب و یا حداقل این دغدغه به گوششون برسه و البته تاثیری داشته باشه.

سلام

بنظرم خداوندغیور است و افراد غیرتمند را دوست دارد،ولی حدود غیرتمندی نکته ی مهمی هستش که بستگی به فرد دارد،مثلا یه نفر غیرت رو در این میدونه که اگر کسی توی خیابون به خانمش متلک گفت بهش حمله بکنه و بزندش ولی یه نفر دیگه غیرتش اینجوریه که اصلا نمیزاره خانم طوری ظاهر بشه که موجبات متلک گفتن کسی رو فراهم بکنه...............

یاعلی

خداقوتون.......................................................................

پاسخ:
سلام
این‌جا غیرت مورد تایید اسلام مدّنظره و اشکال دقیقا جایی پیش میاد که هر کی واسه خودش یه تعریفی داشته باشه!
ممنون
یا علی
نکته ى مهمى ست
افراط و تفریط
معضل جامعه ى امروز ما شاید
۰۴ خرداد ۹۳ ، ۰۷:۳۴ قلبم را ب حبّ ت خوش دار ..
خیلی خوب بیان کردین - خیلی

سلام
و
خدا قوّت
پاسخ:
سلام
ممنونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">